Statut przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 694).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U z 2017 r. poz.356).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U z 2017 r., poz.1147).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).
- Akt założycielski.
- Niniejszy Statut
Spis treści:
Dział I
PRZEPISY WPROWADZAJĄCE
Dział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Rozdział 1: Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa
Rozdział 2: Sposoby realizacji zadań przedszkola
Rozdział 3: Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim
Rozdział 4: Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
Dział III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE
Rozdział 1: Organy przedszkola
Rozdział 2: Dyrektor
Rozdział 3: Rada Pedagogiczna
Rozdział 4: Rada Rodziców
Rozdział 5: Zasady współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi
Dział IV
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Rozdział 1: Organizacja pracy przedszkola
Rozdział 2: Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Rozdział 3: Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi i organizacja zajęć rewalidacyjnych
Rozdział 4: Wysokość opłat za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia
DZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
Rozdział 1: Nauczyciele
Rozdział 2: Pracownicy obsługi
DZIAŁ V
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
Rozdział 1: Przyjmowanie do przedszkola
Rozdział 2: Prawa i obowiązki przedszkolaka
Rozdział 3: Nagrody i kary
Rozdział 4: Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola
Rozdział 5: Ubezpieczenie dzieci
DZIAŁ VI
RODZICE
Rozdział 1: Prawa i Obowiązki rodziców
Rozdział 2: Współpraca przedszkola z rodzicami
DZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
- Przedszkole w Międzybrodziu Bialskim zwane dalej „przedszkolem” jest placówką publiczną, prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego.
- Przedszkole działa na podstawie ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, aktu założycielskiego oraz niniejszego statutu.
- Jako placówka publiczna przedszkole:
- realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
- zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Międzybrodziu Bialskim przy ulicy Bielskiej 2.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Czernichów.
- Siedziba organu prowadzącego mieści się w Urzędzie Gminy Czernichów, Tresna, ul. Żywiecka 2, 34-311 Czernichów.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Katowicach Powstańców 41a, 40 – 024 Katowice – Delegatura w Bielsku- Białej.
- Ustalona nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:
Przedszkole w Międzybrodziu Bialskim
Ul. Bielska 2
34-312 Międzybrodzie Bialskie
Tel/fax: 33 866 18 37
e-mail: puchatkowo1@op.pl
- Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej z ustaloną nazwą przedszkola w pełnym brzmieniu, z dodaniem numeru Regon 072357460 i NIP 553-17-49-360
- Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następującej skróconej nazwy przedszkola PMB
- Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalności w formie papierowej i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 2
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest z dochodów własnych Gminy Czernichów, z wpłat rodziców, z darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki, z pozostałych dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów.
- Przedszkole, jako jednostka budżetowa Gminy Czernichów, działa w ramach jednego podatnika jakim jest Gmina Czernichów, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
- W związku z powyższym umowę w zakresie usług zawierać w imieniu Gminy Czernichów, będzie dyrektor przedszkola.
- Umowy i faktury Vat, które dokumentują zakup i sprzedaż towarów i usług dokonane przez jednostkę, będą obowiązkowo zawierać poniższe dane.
Nabywca:
Gmina Czernichów, Tresna
Ul. Żywiecka 2
34-311 Czernichów
NIP: 553 – 25 – 08 – 492
Odbiorca :
Przedszkole w Międzybrodziu Bialskim
Ul. Bielska 2
34-312 Międzybrodzie Bialskie
- Obsługę finansową i księgową przedszkola prowadzi główna księgowa zatrudniona w Gminnym Zespole Oświatowym Gminy Czernichów.
DZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa
- 3
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe oraz przepisów wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole :
- realizuje bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego
- zapewnia opiekę, wychowanie i nauczanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
- zapewnia dzieciom pełny rozwój umysłowy, społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie z ich możliwościami i potrzebami psychofizycznymi w warunkach godności osobistej z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka;
- zapewnia organizowanie zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;
- kształtuje umiejętność współżycia i współdziałania w zespole niejednorodnym, uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka;
- umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- wspomaga indywidualny rozwój dziecka oraz współdziała z rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole;
- zapewnia dzieciom i ich rodzicom oraz nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
- organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;
- konsekwentnie przestrzega praw dziecka oraz upowszechnia wiedzę o tych prawach;
- zapewnia wychowankom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a w sytuacjach kryzysowych podejmowanie działań, wszystkich pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich obowiązków służbowych, skierowanych w pierwszej kolejności na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;
- 4
- Celem przedszkola zgodnie z jego podstawą programową jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
- Wsparcie udzielane jest w każdej planowanej i naturalnej sytuacji edukacyjnej, z uwzględnieniem twórczej aktywności dzieci oraz podstawowych wartości prawdy, piękna i dobra, przy jednoczesnym poszanowaniu indywidualnych potrzeb, możliwości, zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
- Zadaniem przedszkola w tym kierunku jest :
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci. - Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Podstawowymi formami realizacji celów i zadań przedszkola są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą z zakresu kształcenia ogólnego wraz z językiem obcym nowożytnym w zakresie podstawy programowej,
- zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach,
- zajęcia specjalistyczne służące zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci,
- okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji,
- zabawy dowolne dzieci,
- zajęcia dodatkowe.
Rozdział 2
Sposoby realizacji zadań przedszkola
- 5
- Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych oddziałów.
- Program wychowania przedszkolnego zawiera:
- szczegółowe cele edukacyjne;
- tematykę materiału edukacyjnego;
- wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
- Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami.
- Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola program wychowania przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego może obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
- Dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku przedstawione przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy wychowania przedszkolnego, tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- 6
- Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
- Przedszkole może organizować zajęcia dodatkowe, które uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
- Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
- możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
- specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
- potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
- organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
- organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na świeżym powietrzu;
- wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającej się sytuacji edukacyjnej w procesie osiągania dojrzałości szkolnej.
- Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
- informuje na bieżąco o postępach dziecka;
- uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
- uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.
Rozdział 3
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim
- 7
- Przedszkole zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy
i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż. oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania. - Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
- Przedszkole zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu wejścia dziecka do sali przedszkolnej do chwili odebrania dziecka z sali lub ogrodu przez rodziców, prawnych opiekunów lub osoby upoważnione przez rodziców.
- Przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu pracy danego oddziału opiekę nad dziećmi z danego oddziału pełnią nauczyciele z innych oddziałów, do których przyprowadzono dzieci, wg ustalonego przydziału ich czynności .
- Sposób postępowania w sytuacjach, w których bezpieczeństwo dziecka może być zagrożone określają procedury bezpieczeństwa obowiązujące w Przedszkolu.
- Dzieci przyprowadzane do przedszkola muszą być zdrowe.
- W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola nauczyciel może odmówić przyjęcia dziecka, które ma widoczne objawy wskazujące na infekcję, takie jak uporczywy katar i kaszel lub stan podgorączkowy.
- W przypadku pojawienia się u dziecka objawów chorobowych (np. gorączka, wymioty) nauczyciel powiadamia rodziców dziecka.
- Pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków, także nie stosują wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich, poza przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
- W przypadku zagrożenia życia dziecka przedszkole wzywa pogotowie.
- Opiekę nad dzieckiem przewlekle chorym organizuje dyrektor Przedszkola po przeprowadzeniu konsultacji i uzgodnieniu z rodzicami i nauczycielami.
- Szczegółowe zasady współpracy z rodzicami dziecka przewlekle chorego zostają określone w pisemnym porozumieniu stron.
- Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
- Szczegółowy rozkład odpowiedzialności nauczycielek załączony jest do bieżącego harmonogramu pracy, który szczegółowo opisuje sposób pełnienia opieki nad dziećmi przez nauczycieli w układzie tygodniowym, ze szczególnym podziałem sprawowania opieki w godzinach od 700 do 800 i od 1300 do 1600, czyli podczas pracy w tzw. grupach łączonych.
- W sytuacjach zmiany stałego planu dnia (typu wycieczki, wyjścia, spacery), opiekę nad grupami mają nauczycielki zgodnie z zatwierdzoną przez dyrektora kartą wycieczki.
- W trakcie zajęć dodatkowych bezpośrednią opiekę ma nauczyciel prowadzący te zajęcia; dzieci uczęszczające na te zajęcia mają odnotowywaną obecność na tych zajęciach.
- W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
- Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola, z uwzględnieniem regulaminu spacerów i wycieczek.
- Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
- 8
- Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo i stałą opiekę w trakcie zajęć prowadzonych na terenie placówki i poza nią poprzez:
- realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w niniejszym statucie;
- przestrzeganie liczebności dzieci w oddziale;
- zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów w czasie imprez, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola;
- współpracę z poradnią psychologiczno –pedagogiczną;
- przeszkolenie pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej;
- wyposażenie pomieszczeń przedszkolnych w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję udzielania tej pomocy;
- odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń, w których przebywają dzieci;
- dostosowanie mebli i zabawek ogrodowych do wzrostu i potrzeb rozwojowych dzieci; instalowanie tylko urządzeń posiadających certyfikaty;
- ogrodzenie terenu ogrodu;
- zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchennych i pomieszczeń gospodarczych;
- zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień.
- W swoich działaniach przedszkole stosuje obowiązujące przepisy bhp i przeciwpożarowe, w szczególności poprzez:
- dokonywanie kontroli obiektu przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu;
- oznakowanie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
- umieszczenie w widocznym miejscu planów ewakuacji przedszkola;
- opracowanie procedur i przeprowadzanie ćwiczeń ewakuacyjnych;
- umieszczenie w widocznym miejscu spisu telefonów alarmowych.
Rozdział 4
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
- 9
- Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice, opiekunowie prawni i osoby upoważnione na piśmie przez rodziców.
- Osoby upoważnione muszą wylegitymować się podczas odbioru dziecka z przedszkola.
- Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli według nauczyciela osoba ta nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
- Rodzice wiedzą, w której sali zbierają się dzieci oraz z której sali (oddziału), należy odebrać dziecko.
- Dziecko musi być przyprowadzone do nauczyciela grupy i odebrane bezpośrednio od nauczyciela, który pełni opiekę nad dziećmi.
- Rodzice mają obowiązek wejść do sali lub do ogrodu przedszkolnego, aby odebrać dziecko. Nauczyciel musi wiedzieć i widzieć, kto przyprowadza i odbiera dziecko.
- Godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola są zawarte w porozumieniu przedszkolnym.
- Rodzice muszą przestrzegać godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola wg godzin zawartych w porozumieniu.
- W przypadku odbioru dziecka podczas zajęć dodatkowych rodzic zobowiązany jest zgłosić ten fakt wychowawcy grupy lub nauczycielowi pełniącemu opiekę nad jego dzieckiem.
- W przypadku, gdy w przedszkolu są uroczystości, imprezy, a rodzice podejmują decyzję, aby odebrać dziecko z przedszkola po imprezie zgłaszają ten fakt wychowawcy grupy. Jeżeli są to osoby – goście, którzy mają odebrać dziecko z przedszkola to obowiązuje pisemne upoważnienie.
- Szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:
- sytuacji, które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postepowania w przypadku odmowy;
- zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;
- postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola
określa obowiązująca w przedszkolu procedura przyprowadzania i odbierania dzieci.
DZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
Rozdział I
Organy przedszkola
- 10
- Organami przedszkola są:
- Dyrektor;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
- Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
Rozdział 2
Dyrektor
- 11
- Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
- kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
- kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
- organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
- dyrektora publicznego przedszkola prowadzonego przez Gminę Czernichów;
- przewodniczącego rady pedagogicznej Przedszkola w Międzybrodziu Bialskim;
- organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola w Międzybrodziu Bialskim;
- administratora danych osobowych.
- Kompetencje dyrektora przedszkola :
- kieruje bieżącą działalnością placówki,
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi,
- sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli,
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
- wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
- zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
- organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
- stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy i stowarzyszeń oraz innych organizacji których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola
- Zadania dyrektora przedszkola:
- opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego on dotyczy,
- prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
- sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego,
- przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
- co najmniej raz w roku dokonywanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych i higienicznych warunków oraz określenie kierunków ich poprawy,
- ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- dopuszczanie do użytku programów nauczania,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom.
- Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
- wykonuje uchwały Rady Gminy Czernichów w zakresie działalności przedszkola,
- współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom,
- organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
- Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji przypisanych mu zadań.
- Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie lub złożone ustnie do protokołu.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.
Rozdział 3
Rada Pedagogiczna
- 12
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących wychowania, kształcenia i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor przedszkola oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego półrocza, po zakończeniu rocznych zajęć i w miarę potrzeb oraz na wniosek przewodniczącego lub 1/3 członków rady pedagogicznej, organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego. Zebrania są protokołowane.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników.
- Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 liczby jej członków.
- Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów w przedszkolu,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- uchwalenie statutu przedszkola,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
- ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
- Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- wnioski dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna w ramach swoich kompetencji podejmuje następujące działania:
- przygotowuje projekt statutu i zmian do statutu;
- uchwala regulamin swojego działania, który musi być zgodny ze statutem przedszkola;
- może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora przedszkola lub z innych funkcji kierowniczych w przedszkolu;
- uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
- wybiera swoich dwóch przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora przedszkola;
- wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy; zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.
- Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- W związku z niepowołaniem w przedszkolu rady przedszkola, jej kompetencje przejmuje rada pedagogiczna.
- Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych.
Rozdział 4
Rada Rodziców
- 13
- Rada rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz przedszkola, wspierającym jego działalność statutową, stanowiącym reprezentację rodziców wszystkich wychowanków. Decyzje rady rodziców są jawne.
- W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2 jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojego działania, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola i określa w szczególności:
- tryb wyborów do rady, o którym mowa w ust. 2;
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- zasady wydatkowania funduszy rady.
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
- program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola.
- Rada rodziców współdziała z pozostałymi organami przedszkola.
- Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek i ustalać zasady i zakres współpracy.
- Rada rodziców może występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady ustalania, zbierania i wydatkowania tych funduszy określa regulamin rady rodziców.
- Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
Rozdział 5
Zasady współdziałania organów przedszkola
oraz sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi
- 14
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, właściwego wykonywania kompetencji określonych w statucie oraz zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami.
- Organy przedszkola zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą poprzez:
1) organizowanie wspólnych posiedzeń,
2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania, w celu wymiany poglądów i informacji,
3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.
- Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podnoszenie poziomu jakości pracy przedszkola.
- Organy przedszkola planują swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone do końca września i przekazane do wiadomości pozostałym organom.
- Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
- Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzygane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w § 13 niniejszego statutu.
- 15
- W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:
- prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora Przedszkola;
- przed rozstrzygnięciem sporu Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
- Dyrektor Przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
- O swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
- W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor przedszkola, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, a dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
- Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu podejmuje decyzję w drodze głosowania.
- Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
- Każdej ze stron przysługuje prawo wniesienia zażalenia do organu prowadzącego.
DZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Organizacja pracy przedszkola
- 16
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
- Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
- Dziecko w wieku 6 lat jest zobowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
- Dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu.
- Dziecko uzyskuje prawo, o którym mowa w ust. 7, z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata.
- 17
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców.
- Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący. W okresie przerwy dzieci mają zorganizowany pobyt w dyżurującym przedszkolu.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni
w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1600, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy. - Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez pięć godzin dziennie, tj. w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- W Przedszkolu w Międzybrodziu Bialskim godziny bezpłatne realizowane są zgodnie z ustaleniami organu prowadzącego od godz. 800 do 1300
- 18
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku.
- Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący do dnia 29 maja danego roku, po uzyskaniu opinii organu nadzoru pedagogicznego i zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli.
- W arkuszu organizacji określa się w szczególności:
- liczbę oddziałów;
- liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
- tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego;
- czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
- liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
- liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach;
- liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
- ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się łączenie w oddziale dzieci 3-4 letnich oraz 4-5 letnich czy 5-6 letnich.
- Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
- W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola i rada pedagogiczna, mogą ustalić wewnętrznie inną organizację pracy oddziałów, łącząc je z zachowaniem liczebności w grupie, czyli nie więcej niż 25, a nauczycieli kierując do wykonywania zadań dodatkowych w placówce w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo-dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci.
- Przedszkole nie będzie otwierane, gdy liczba dzieci, których rodzice zadeklarowali obecność w okresie tzw. długiego weekendu, jest mniejsza niż 5 osób.
- Godziny zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwają 60 minut.
- Czas prowadzonych zajęć – w szczególności nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3-4 lata – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lata – około 30 minut.
- Jedną grupą wychowanków opiekuje się, w zależności od godzin pracy oddziału, jeden lub dwóch nauczycieli wg harmonogramu opracowanego przez dyrektora przedszkola.
- W grupach dzieci młodszych dodatkową opiekę sprawuje woźna oddziałowa lub pomoc nauczyciela.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Rozkład dnia umieszcza się w dzienniku zajęć danej grupy i podaje do wiadomości rodziców.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora na wniosek nauczycieli programami wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole na wniosek rodziców organizuje naukę religii dla dzieci czteroletnich, pięcioletnich i sześcioletnich. Naukę religii włącza się do planu zajęć przedszkola. Dzieci nie korzystające z nauki religii mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
- Do realizacji zadań statutowych przedszkole wykorzystuje:
- sale do zajęć dla poszczególnych oddziałów,
- łazienki dziecięce,
- szatnie dziecięce,
- pokój zajęć specjalistycznych
- ogród przedszkolny.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego, z niezbędnym wyposażeniem zapewniającym im bezpieczeństwo i rekreację. Zasady pobytu dzieci w ogrodzie określa regulamin placu zabaw wprowadzony zarządzeniem dyrektora przedszkola.
- Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne, spotkania z twórcami kultury, nauki i sztuki.
- Formy edukacyjne opisane w ust 18 i 19 mogą być opłacane przez rodziców wychowanków.
- Przedszkole rozwija sprawność fizyczną wychowanków poprzez zapewnienie im udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach zarówno w budynku przedszkolnym, jak i na świeżym powietrzu.
Rozdział 2
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- 19
- W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
- Za organizację i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola, który uwzględnia w działaniach opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz obserwacje i diagnozy rozwoju dzieci sporządzone na terenie przedszkola.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rodzicami z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi poradniami specjalistycznymi oraz placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli a także innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi
- Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne i dobrowolne.
- Prowadzenie działalności diagnostycznej oraz objęcie dziecka terapią wymaga pisemnej zgody rodziców.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
- Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci, określają ich mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia, a także trudności w funkcjonowaniu a następnie inicjują działania wspierające.
- Przedszkole organizuje i udziela rodzicom wychowanków i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
- Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określa procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Rozdział 3
Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi
- 19
- Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
- Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi wymagającymi stosowania specjalnych warunków rozwoju i nauki oraz metod pracy, jeżeli posiada warunki do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach.
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
- realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
- dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych w miarę posiadanych możliwości,
- zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby
rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia
- Przedszkole w organizowaniu i realizowaniu opieki i wychowania dzieci niepełnosprawnych współdziała z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną i innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.
- Dyrektor Przedszkola odpowiada za organizowanie i zapewnienie warunków edukacji dzieci niepełnosprawnych odpowiednio do zaleceń zamieszczonych w opinii lub orzeczeniu, z uwzględnieniem wymagań określonych odrębnymi przepisami prawa, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością,
określają odrębne przepisy.
Rozdział 4
Wysokość opłat za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia
- 20
- Wysokość i zasady wnoszenia opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę ustala się zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Gminy Czernichów w sprawie określenia czasu bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola, dla których organem prowadzącym jest Gmina Czernichów.
- Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 wynosi 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę zajęć pobytu dziecka w przedszkolu.
- Nie pobiera się opłaty lub obniża się jej wysokość , o której mowa w ust. 2 na podstawie obowiązującej uchwały Rady Gminy Czernichów.
- Rodzice, opiekunowie prawni ubiegający się o skorzystanie z ulg i zwolnień określonych w ust 3 zobowiązani są złożyć wniosek i stosowne oświadczenie zawierające niezbędne dane do ustalenia uprawnienia do tego zwolnienia, do dyrektora przedszkola.
- Szczegółowe zasady związane z wnoszeniem opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę reguluje porozumienie przedszkolne zawierane między przedszkolem, reprezentowanym przez dyrektora przedszkola, a rodzicami – prawnymi opiekunami dziecka.
- Przedszkole nie może pobierać opłat innych niż opłaty ustalone zgodnie z ust 2.
- 21
- Przedszkole zapewnia wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola.
- Posiłki dla dzieci w przedszkolu organizuje kuchnia szkolna , zgodnie z regulaminem stołówki szkolnej.
- Kuchnia szkolna nie przygotowuje posiłków dla dzieci z dietami żywieniowymi wynikającymi z alergii. Na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza za zgodą dyrektora, w miarę możliwości organizacyjnych na terenie przedszkola podawane mogą być posiłki przygotowywane przez rodziców w domu. Przedszkole nie bierze odpowiedzialności za jakość dostarczonych posiłków oraz skutki żywienia produktami i daniami dostarczonymi przez rodziców.
- Wydawanie posiłków dla dzieci, zgodnie z procedurą, odbywa się zarówno w stołówce szkolnej jak i na terenie przedszkola.
- Korzystanie z wyżywienia jest odpłatne.
- Dzienną wysokość opłaty za korzystanie z posiłków w przedszkolu, ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z intendentem stołówki szkolnej oraz wprowadza poprzez stosowne zarządzenie.
- Do wyliczenia odpłatności za wyżywienie dzieci i nauczycieli przedszkola nie dolicza się podatku VAT.
- Do wyliczenia odpłatności za wyżywienie pracowników samorządowych dolicza się podatek VAT w stawce 8%.
- Opłatę za korzystanie z posiłków przez dziecko w przedszkolu, rodzice (opiekunowie prawni) i pracownicy wnoszą w okresach miesięcznych, z góry do 15-tego każdego miesiąca, na podstawie kwitariusza przychodowo – ewidencyjnego.
- Szczegółowe zasady organizacji żywienia na terenie przedszkola, wnoszenia odpłatności za żywienie oraz zwroty w przypadku nieobecności dziecka i pracownika w przedszkolu zawarte są w Regulaminie korzystania z żywienia w przedszkolu.
DZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Nauczyciele
- 22
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne i odpowiednie kwalifikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
- Nauczyciel prowadzi pracę opiekuńczo – wychowawczą i dydaktyczną zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami wychowania przedszkolnego, oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
- Nauczyciele obowiązani są :
- rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym im stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
- wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju,
- dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
- dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,
- kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych, dokumentowanych w ustalony sposób, zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, opracowanie „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców,
- prawidłowa organizacja procesu edukacyjnego, stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego dyrektorowi przedszkola,
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu i w czasie wycieczek oraz spacerów,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, zdrowotną i inną
- planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troskę o estetykę pomieszczeń,
- rzetelne przygotowywanie się do pracy z dziećmi;
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci poprzez prowadzenie zajęć indywidualnych i dydaktyczno-wyrównawczych,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących rozwoju dziecka;
- organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualnych kontaktów;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej i dyscypliny pracy;
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
- wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami dyrektora przedszkola oraz uchwałami rady pedagogicznej;
- udział w pracach zespołów zadaniowych powoływanych w celu badania i ewaluacji jakości pracy przedszkola;
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowych,
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
- 23
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu :
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
- Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
- Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie placówki, zawiadomić pracownika obsługi przedszkola o fakcie przebywania osób postronnych.
- Nauczyciel powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków
- 24
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci w godzinach pracy przedszkola. Nauczyciel jest zobowiązany:
- przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia z zakresu bhp i p. poż., odbywać wymagane szkolenia;
- sprawdzać warunki prowadzenia zajęć z dziećmi w danym miejscu (sala, ogród, plac zabaw) przed rozpoczęciem tych zajęć; jeżeli warunki bezpieczeństwa nie są spełnione, nauczyciel ma obowiązek zawiadomić o tym dyrektora przedszkola; do czasu usunięcia zagrożenia nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;
- niezwłocznie przerwać zajęcia i wyprowadzić dzieci z zagrożonego miejsca, jeżeli zagrożenie powstanie lub ujawni się w trakcie zajęć;
- przestrzegać ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
- być nieustannie obecny przy dzieciach, nie opuszczać miejsca pracy do momentu przekazania grupy drugiemu nauczycielowi
- kontrolować właściwą postawę dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy;
- dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu, usuwać z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby zagrażać zdrowiu dzieci;
- udzielić dziecku pierwszej pomocy w przypadku urazu lub wystąpienia choroby;
- niezwłocznie zawiadomić rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych;
- zgłaszać dyrektorowi przedszkola wszystkie wyjścia z dziećmi poza teren przedszkola;
- przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu, a zwłaszcza procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w sytuacjach kryzysowych;
- Za organizację i zdrowie dzieci uczestniczących w zajęciach dodatkowych odpowiadają osoby prowadzące te zajęcia.
- 25
- Nauczyciel w swojej pracy ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej, opiekuna stażu, doradcy metodycznego, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie instytucji oświatowych i naukowych.
- Zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa i obowiązki nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
- Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny. Dyrektor przedszkola i organ prowadzący przedszkole są zobowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone
- 25
- W przedszkolu zatrudniony jest logopeda.
- Logopeda otacza opieką dzieci, u których stwierdzono wady wymowy, a rodzice wyrazili pisemną zgodę na udział w zajęciach.
- Do zadań logopedy należy:
- obserwacja dzieci na tle grupy oraz prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia poziomu rozwoju mowy dzieci, tzw. badanie przesiewowe
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej w zależności od rozpoznanych potrzeb;
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu rodzicom,
- współpraca z nauczycielami i udzielanie instruktażu dotyczącego prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi wymagającymi pomocy logopedycznej;
- kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę;
- prowadzenie, zgodnie z przyjętym planem, ćwiczeń logopedycznych w grupach przedszkolnych;
- organizowanie działań wspierających rodziców i nauczycieli poprzez prowadzenie pogadanek, prelekcji, zajęć i rad szkoleniowych;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka,
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami
Rozdział 2
Pracownicy obsługi
- 26
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy samorządowi na stanowiskach pomocniczo-obsługowych.
- Podstawowym zadaniem pracowników samorządowych jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
- Szczegółowe zadania i obowiązki dla poszczególnych pracowników samorządowych określają ustalone przez dyrektora zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności wynikające z niniejszego statutu, regulaminu pracy, przydziałów czynności oraz innych wewnętrznych regulaminów i zarządzeń dyrektora przedszkola
- Dyrektor zobowiązany jest do zapoznania każdego pracownika samorządowego ze szczegółowym zakresem obowiązków i ryzykiem zawodowym, co pracownicy poświadczają własnoręcznym podpisem.
- Pracownicy obsługi są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
- Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
- przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
- dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
- wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
- zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
- stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
- jednakowe traktowanie wszystkich dzieci i rodziców niezależnie od ich pochodzenia, stanu majątkowego, wyznania, statusu ekonomicznego itp.;
- przestrzeganie praw dziecka określonych w niniejszym statucie;
- zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z rodzicami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami.
- Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.
- Stosunek pracy pracowników samorządowych regulują przepisy ustawy – Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
- 27
Do podstawowych zadań woźnej i pomocy nauczyciela należy:
- W ramach codziennych obowiązków należy utrzymanie we wzorowej czystości sal i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania.
- Mycie , odkurzanie , ścieranie kurzy
- mycie okien
- pranie firan i ręczników
- czyszczenie dywanów
- mycie zabawek
- Pomoc dzieciom
- pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu przed ćwiczeniami gimnastycznymi, oraz wyjściem na dwór,
- opieka w czasie spacerów i wycieczek
- udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,
- mycie i przebieranie dzieci w przypadku zmoczenia lub zabrudzenia,
- pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
- Organizacja posiłków:
- zakładanie białego fartucha ochronnego podczas podawania posiłków,
- rozdawanie właściwych porcji dzieciom według ilości podanej do kuchni,
- estetyczne podawanie posiłków (uwzględnienie noży, widelców),
- przestrzeganie obowiązków wydania ciepłych posiłków,
- podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia (zmywanie kubeczków po użyciu),
- pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących
- Gospodarka materiałowa:
- kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania,
- umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
- zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
- dbałość o powierzony sprzęt, rośliny,
- odpowiedzialność materialna za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania.
- Pomocy nauczyciela oraz woźnej nie wolno udzielać rodzicom informacji na temat dzieci – jest to zadanie nauczycieli i specjalistów
- 28
- Do podstawowych zadań i obowiązków konserwatora należy w szczególności:
- systematyczne lokalizowanie usterek występujących w przedszkolu poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń;
- kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych, wodno- kanalizacyjnych i grzewczych,
- systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek;
- wykonywanie prac remontowo – budowlanych niewymagających specjalistycznego sprzętu, przygotowania, zlecanych przez dyrektora;
- dbanie o powierzony sprzęt, oraz bezpieczeństwo mienia przedszkolnego
- dbanie o wyznaczony teren wokół przedszkola w zakresie czynności związanych z określoną porą roku ( koszenie trawników, grabienie liści i odśnieżanie chodników i dróg dojazdowych). Utrzymywanie otoczenia przedszkola w porządku i czystości
- dbanie o czystość i ład w piwnicy,
- udział w szkoleniach bhp i ppoż.;
- przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i ppoż.
- wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w przedszkolu
- sygnalizowanie wszelkich uszkodzeń sprzętu i narzędzi,.
- 29
- Wszystkich pracowników obowiązuje przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów ppoż., a w szczególności:
- wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo dzieci,
- udzielanie pomocy na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
- informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
- odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, przeprowadzania remontów i napraw oszczędne gospodarowanie nimi,
- zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócenie się o podanie celu pobytu na terenie przedszkola oraz zawiadomienie dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych.
DZIAŁ V
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Przyjmowanie do przedszkola
- 30
- Dzieci przyjmowane są do przedszkola, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego zgodnie z zasadą powszechnej dostępności.
- Postępowanie rekrutacyjne dotyczy wyłącznie wolnych miejsc.
- Zgłoszenia dziecka do Przedszkola mogą dokonać rodzice bądź prawni opiekunowie dziecka – kandydata.
- Rekrutacja dzieci do Przedszkola odbywa się na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w tym ustawy Prawo oświatowe .
- Na podstawie przepisów wykonawczych do Prawa oświatowego, organ prowadzący określa terminy i zasady rekrutacji ujednolicone dla wszystkich przedszkoli na terenie Gminy Czernichów.
- Szczegółowe zasady rekrutacji, w tym kryteria i harmonogram rekrutacji do przedszkola na dany rok szkolny, ogłaszane są na stronie internetowej Przedszkola oraz na tablicy informacyjnej w siedzibie Przedszkola.
- W celu przeprowadzenia całego procesu rekrutacji do przedszkola, na dany rok szkolny, dyrektor jednostki powołuje poprzez wydanie zarządzenia Komisję Rekrutacyjną, która rozstrzyga o przyjęciu dzieci, w oparciu o ustalone kryteria i realizuje inne obowiązki wynikające z przepisów prawa.
- W skład komisji rekrutacyjnej wchodzi co najmniej 3 nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu.
- Komisja Rekrutacyjna pracuje z uwzględnieniem przepisów zawartych w ustawie – Prawo oświatowe oraz przepisów wykonawczych do ustawy.
- Do zadań komisji należy m.in.
- ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,
- sporządzenie protokołów postępowania rekrutacyjnego,
- czuwanie nad prawidłowością przebiegu procesu rekrutacji do przedszkola oraz rozstrzyganie wszelkich sporów związanych z przyjęciem do przedszkola.
- Szczegółowe zasady postepowania rekrutacyjnego wraz z procedurą odwoławczą określa opracowana „Procedura postępowania rekrutacyjnego w Przedszkolu w Międzybrodziu Bialskim”.
Rozdział 2
Prawa i obowiązki przedszkolaka.
- 31
- Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- szacunku i indywidualnego tempa rozwoju,
- poszanowania jego godności i wartości,
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencje,
- uczestniczenia we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole,
- przebywania w warunkach zapewniających bezpieczeństwo,
- zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania,
- popełniania błędów i zmieniania zdania,
- odnoszenia sukcesów,
- do swojej prywatności, samotności i niezależności,
- do nienaruszalności cielesnej,
- do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
- zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione,
- do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego,
- znajomości swoich praw i możliwości korzystania z nich,
- spokoju i samotności, gdy tego chce,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej i pomocy przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
- wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
- wspólnoty i solidarności w grupie,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
- pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo- dydaktycznego zgodnego z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego jego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym;
- korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
- postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
- przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
- stosować normy i formy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych,
- słuchać i respektować polecenia nauczyciela;
- szanować kolegów i wytwory ich pracy, nie przeszkadzać innym w zabawie,
- szanować sprzęty i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
- dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
- sprzątać zabawki po skończonej zabawie
- sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne.
- informować nauczyciela o zagrożeniach i własnych sytuacjach trudnych.
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;
- wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
Rozdział 3
Nagrody i kary
- 31.
- Dziecko za dobre zachowanie i postępy w nauce może być w przedszkolu nagrodzone:
- ustną pochwałą nauczyciela;
- pochwałą do rodziców;
- pochwałą dyrektora przedszkola.
- Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących w przedszkolu zasad:
- ustną uwagą nauczyciela;
- odsunięciem od zabawy na krótki czas;
- odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
- czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
- W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych
- Wychowankowie przejawiający zachowania agresywne zagrażające zdrowiu innych dzieci poddawani są wnikliwej obserwacji przez nauczycieli i psychologa, którzy podejmują decyzję o:
- powiadomieniu dyrektora przedszkola;
- powiadomieniu rodziców dziecka;
- spotkaniu nauczycieli i psychologa z rodzicami w obecności dyrektora przedszkola w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych;
- skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno –pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii;
- innych działaniach podjętych w porozumieniu z rodzicami.
Rozdział 4
Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola
- 31
- Dyrektor przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w przypadku:
- zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole przez dwa kolejne miesiące należnych opłat,
- nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej powyżej jednego miesiąca bez powiadomienia przedszkola,
- zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu swojemu i innych wychowanków;
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
- Dyrektor przedszkola po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust.1 zwołuje posiedzenie rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna zostaje zapoznana przez nauczyciela lub dyrektora przedszkola z podjętymi działaniami w celu ustania przyczyn, o których mowa w ust. 1.
- Rada pedagogiczna po wnikliwym wysłuchaniu informacji może podjąć uchwałę w danej sprawie, zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna powierza wykonanie uchwały dyrektorowi przedszkola.
- Dyrektor przedszkola wykonuje uchwałę rady pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą doręcza rodzicom osobiście lub listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
- Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora przedszkola do Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.
W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Rozdział 5
Ubezpieczenie dzieci
- 32
- Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
- Rodzice nie mają obowiązku ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie dzieci jest dobrowolne.
- Rodzice podejmują decyzję o wyborze firmy ubezpieczeniowej.
- Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice, opiekunowie prawni na początku każdego roku szkolnego.
- Rodzice, którzy chcą skorzystać z ubezpieczenia, wyrażają pisemną zgodę na przystąpienie do ubezpieczenia od NNW i potwierdzają otrzymanie ogólnych warunków ubezpieczenia NNW na piśmie.
DZIAŁ VI
RODZICE
Rozdział 1
Prawa i Obowiązki rodziców
- 34
- Do podstawowych obowiązków rodziców wychowanka przedszkola należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu i innych wewnętrznych uregulowań przedszkola
- współpraca z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola na dziecko, oraz określenia drogi jego indywidualnego rozwoju,
- przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
- terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
- przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
- rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, wszawicy i innych chorobach wieku dziecięcego,
- dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie, pozwalającego na pobyt dziecka w przedszkolu;
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi dzieciom bezpieczeństwo oraz godzinami przyprowadzania i odbioru dziecka ustalonymi w porozumieniu przedszkolnym,
- punktualne przyprowadzanie dziecka do przedszkola, umożliwiające mu udział w organizowanych zajęciach oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa i realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
- kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
- uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
- bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
- śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
- Rodzice mają prawo do:
- uzyskiwania i wymiany informacji na temat możliwości rozwojowych dziecka, jego postępów, stanie gotowości szkolnej, problemów i zachowania oraz na temat pracy przedszkola,
- uzgadniania z nauczycielami i specjalistami kierunków i zakresu zadań związanych z rozwojem dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami, porad i wskazówek w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania pomocy
- wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – radę rodziców,
- zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy przedszkola i z planów miesięcznych w danym oddziale
- zapoznania się ze statutem przedszkola oraz regulaminem rady rodziców;
- wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z potrzebami
Rozdział 2
Współpraca przedszkola z rodzicami
- 36.
- Przedszkole współpracuje regularnie z rodzicami wychowanków w celu wspólnego uzgadniania kierunku i zakresu działań wychowawczych.
- Częstotliwość wzajemnych spotkań rodziców i nauczycieli poświęconych wymianie informacji i dyskusji na tematy wychowawcze zależy od nauczyciela prowadzącego oddział i rodziców.
- Formy współpracy przedszkola z rodzicami
- zebrania ogólne,
- zebrania grupowe,
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami, w miarę potrzeb
- zajęcia otwarte, warsztaty
- wymiana informacji drogą elektroniczną, telefoniczną,
- imprezy i uroczystości , wycieczki , imprezy plenerowe z udziałem rodziców,
- kącik dla rodziców, tablice informacyjne , wystawy prac dzieci,
- spotkania i zebrania rady rodziców.
- Po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny, przedszkole organizuje różne formy spotkań adaptacyjnych dla dzieci i rodziców.
- W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w przedszkolu, odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi przedszkola uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
- Z tytułu udostępnienia rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania i opieki, dotyczących ich dziecka, przedszkole nie pobiera żadnych opłat, bez względu na postać i formę przekazanych informacji.
DZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 55
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.
- Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą zostać wprowadzone na podstawie uchwał rady pedagogicznej.
- Dla zapewnienia znajomości statutu zostanie on udostępniony wszystkim zainteresowanym poprzez:
- umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej przedszkola;
- udostępnianie zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.
- 40.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z aktualną instrukcją kancelaryjną i odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- 41
Traci moc statut uchwalony przez radę pedagogiczną dnia 18 kwietnia 2016 r.
- 42
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 1 grudzień 2017.