Statut przedszkola

Statut przedszkola

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe(Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 694).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U z 2017 r. poz.356).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U z 2017 r., poz.1147).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591).
  • Akt założycielski.
  • Niniejszy Statut

 

Spis treści:

 

Dział I

PRZEPISY WPROWADZAJĄCE

 

Dział II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

Rozdział 1: Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa

Rozdział 2: Sposoby realizacji zadań przedszkola

Rozdział 3: Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu               oraz poza nim

Rozdział 4: Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci

 

Dział III

ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE

 

Rozdział 1: Organy przedszkola

Rozdział 2: Dyrektor

Rozdział 3: Rada Pedagogiczna

Rozdział 4: Rada Rodziców

Rozdział 5: Zasady współdziałania organów przedszkola  oraz  sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi

 

Dział IV

ORGANIZACJA  PRACY PRZEDSZKOLA

 

Rozdział 1: Organizacja pracy przedszkola

Rozdział 2: Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Rozdział 3: Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi i organizacja zajęć rewalidacyjnych

Rozdział 4: Wysokość opłat za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia

 

DZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

 

Rozdział 1: Nauczyciele

Rozdział 2: Pracownicy obsługi

 

DZIAŁ V

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

 

Rozdział 1: Przyjmowanie do przedszkola

Rozdział 2: Prawa i obowiązki przedszkolaka

Rozdział 3: Nagrody i kary

Rozdział 4: Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do  przedszkola

Rozdział 5: Ubezpieczenie dzieci

 

DZIAŁ VI

RODZICE

 

Rozdział 1: Prawa i Obowiązki rodziców

Rozdział 2: Współpraca przedszkola z rodzicami

 

DZIAŁ VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE


DZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  • 1
    1. Przedszkole w Międzybrodziu Bialskim zwane dalej „przedszkolem” jest placówką publiczną, prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego.
    2. Przedszkole działa na podstawie ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, aktu założycielskiego oraz niniejszego statutu.
    3. Jako placówka publiczna przedszkole:
  • realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego;
  • zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie;
  • przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
  • zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
    1. Siedziba przedszkola znajduje się w Międzybrodziu Bialskim przy ulicy Bielskiej 2.
    2. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Czernichów.
    3. Siedziba organu prowadzącego mieści się w Urzędzie Gminy Czernichów, Tresna, ul. Żywiecka 2, 34-311 Czernichów.
    4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Katowicach   Powstańców 41a, 40 – 024 Katowice – Delegatura w Bielsku- Białej.
    5. Ustalona nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu:

Przedszkole w Międzybrodziu Bialskim

Ul. Bielska 2

34-312 Międzybrodzie Bialskie

Tel/fax: 33 866 18 37

e-mail: puchatkowo1@op.pl

  1. Przedszkole używa pieczęci nagłówkowej z ustaloną nazwą przedszkola w pełnym brzmieniu, z dodaniem numeru Regon 072357460 i NIP 553-17-49-360
  2. Dopuszcza się stosowanie w korespondencji następującej skróconej nazwy przedszkola PMB
  3. Przedszkole prowadzi dokumentację swojej działalności w formie papierowej i elektronicznej i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
  • 2
  1. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest z dochodów własnych Gminy Czernichów, z wpłat rodziców, z darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki, z pozostałych dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów.
  2. Przedszkole, jako jednostka budżetowa Gminy Czernichów, działa w ramach jednego podatnika jakim jest Gmina Czernichów, która jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  3. W związku z powyższym umowę w zakresie usług zawierać w imieniu Gminy Czernichów, będzie dyrektor przedszkola.
  4. Umowy i faktury Vat, które dokumentują zakup i sprzedaż towarów i usług dokonane przez jednostkę, będą obowiązkowo zawierać poniższe dane.

 

      Nabywca:

Gmina Czernichów, Tresna

Ul. Żywiecka 2

34-311 Czernichów

NIP: 553 – 25 – 08 – 492

   Odbiorca :

Przedszkole w Międzybrodziu Bialskim

Ul. Bielska 2

34-312 Międzybrodzie Bialskie

 

 

  1. Obsługę finansową i księgową przedszkola prowadzi główna księgowa zatrudniona w Gminnym Zespole Oświatowym Gminy Czernichów.

 

 

DZIAŁ II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

Rozdział 1

Cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa

  • 3
  1. Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające z ustawy Prawo oświatowe oraz przepisów wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Przedszkole :
  • realizuje bezpłatne  nauczanie  i  wychowanie  w  zakresie  podstawy  programowej w oparciu o program wychowania przedszkolnego
  • zapewnia opiekę,  wychowanie  i  nauczanie  w  atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
  • zapewnia dzieciom pełny rozwój umysłowy, społeczny, emocjonalny oraz fizyczny zgodnie  z  ich  możliwościami  i  potrzebami  psychofizycznymi w warunkach godności osobistej z wykorzystaniem własnej inicjatywy dziecka;
  • zapewnia organizowanie zajęć dodatkowych, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci;
  • kształtuje umiejętność  współżycia  i  współdziałania  w  zespole  niejednorodnym, uczy poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka;
  • umożliwia dzieciom wychowanie w poczuciu przynależności narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
  • wspomaga indywidualny  rozwój  dziecka  oraz  współdziała  z  rodziną w przygotowaniu do nauki w szkole;
  • zapewnia dzieciom i ich rodzicom oraz nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczną;
  • organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;
  • konsekwentnie przestrzega   praw   dziecka   oraz   upowszechnia  wiedzę  o  tych prawach;
  • zapewnia wychowankom bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu,  a w sytuacjach kryzysowych podejmowanie działań, wszystkich pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich obowiązków służbowych,  skierowanych              w pierwszej kolejności na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom;

 

  • 4
  1. Celem przedszkola zgodnie z jego podstawą programową jest wspieranie całościowego rozwoju dziecka w osiąganiu dojrzałości umożliwiającej podjęcie nauki w szkole.
  2. Wsparcie udzielane jest w każdej planowanej i naturalnej sytuacji edukacyjnej, z uwzględnieniem twórczej aktywności dzieci oraz podstawowych wartości prawdy, piękna i dobra, przy jednoczesnym poszanowaniu indywidualnych potrzeb, możliwości, zainteresowań i uzdolnień wychowanków.
  3. Zadaniem przedszkola w tym kierunku  jest  :
  • Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  • Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  • Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  • Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
  • Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  • Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
  • Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  • Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie
    o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
  • Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
  • Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
  • Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  • Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
  • Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  • Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  • Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
  1. Podstawowymi formami realizacji celów i zadań przedszkola są:
  • obowiązkowe zajęcia edukacyjne z całą grupą z zakresu kształcenia ogólnego wraz z językiem obcym nowożytnym w zakresie podstawy programowej,
  • zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach,
  • zajęcia specjalistyczne służące zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci,
  • okazje edukacyjne – stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji,
  • zabawy dowolne dzieci,
  • zajęcia dodatkowe.

 

Rozdział 2

Sposoby realizacji zadań przedszkola

  • 5
  1. Praca opiekuńcza, wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego dla poszczególnych oddziałów.
  2. Program wychowania przedszkolnego zawiera:
  • szczegółowe cele edukacyjne;
  • tematykę materiału edukacyjnego;
  • wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu.
  1. Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami.
  2. Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola program wychowania przedszkolnego. Program wychowania przedszkolnego może obejmować treści nauczania wykraczające poza zakres treści nauczania ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Program wychowania przedszkolnego powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony.
  4. Dyrektor przedszkola, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku przedstawione przez nauczyciela lub zespół nauczycieli programy wychowania przedszkolnego, tworzące zestaw programów wychowania przedszkolnego.
  5. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  • 6
  1. Zadania przedszkola realizowane są w szczególności w formie zajęć kierowanych i niekierowanych, a także swobodnych zabaw dzieci.
  2. Przedszkole może organizować zajęcia dodatkowe, które uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
  3. Sposób realizacji zadań przedszkola uwzględnia:
  • możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy;
  • specjalne potrzeby edukacyjne dzieci;
  • potrzebę prowadzenia diagnozy i obserwacji dzieci w celu monitorowania ich rozwoju;
  • organizację przestrzeni przedszkola stymulującej rozwój dzieci;
  • organizowanie zabaw ruchowych i muzyczno-ruchowych, w tym zabaw na świeżym powietrzu;
  • wykorzystanie każdej naturalnie pojawiającej się sytuacji edukacyjnej w procesie osiągania dojrzałości szkolnej.
  1. Wobec rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
  • pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
  • informuje na bieżąco o postępach dziecka;
  • uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
  • uwzględnia odrębne potrzeby dziecka wynikające z sytuacji rodzinnej.

 

Rozdział 3

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu               oraz poza nim

  • 7
    1. Przedszkole zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy
      i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż. oraz przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania.
    2. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego potrzeb rozwojowych, a w szczególności:
  • zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć realizowanych poza terenem przedszkola,
  • zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym.
    1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dzieckiem od momentu wejścia dziecka do sali przedszkolnej do chwili odebrania dziecka z sali lub ogrodu przez rodziców, prawnych opiekunów lub osoby upoważnione przez rodziców.
    2. Przed rozpoczęciem oraz po zakończeniu pracy danego oddziału opiekę nad dziećmi z danego oddziału pełnią nauczyciele z innych oddziałów, do których przyprowadzono dzieci, wg ustalonego przydziału ich czynności .
    3. Sposób postępowania w sytuacjach, w których bezpieczeństwo dziecka może być zagrożone określają procedury bezpieczeństwa obowiązujące w Przedszkolu.
    4. Dzieci przyprowadzane do przedszkola muszą być zdrowe.
    5. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola nauczyciel może odmówić przyjęcia dziecka, które ma widoczne objawy wskazujące na infekcję, takie jak uporczywy katar i kaszel lub stan podgorączkowy.
    6. W przypadku pojawienia się u dziecka objawów chorobowych (np. gorączka, wymioty) nauczyciel powiadamia rodziców dziecka.
    7. Pracownicy Przedszkola nie podają dzieciom żadnych leków, także nie stosują wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich, poza przypadkami ratującymi życie dziecka oraz wynikającymi z konieczności udzielenia dziecku pierwszej pomocy.
    8. W przypadku zagrożenia życia dziecka przedszkole wzywa pogotowie.
    9. Opiekę nad dzieckiem przewlekle chorym organizuje dyrektor Przedszkola po przeprowadzeniu konsultacji i uzgodnieniu z rodzicami i nauczycielami.
    10. Szczegółowe zasady współpracy z rodzicami dziecka przewlekle chorego zostają określone w pisemnym porozumieniu stron.
    11. Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich rodzicom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
    12. Szczegółowy rozkład odpowiedzialności nauczycielek załączony jest do bieżącego harmonogramu pracy, który szczegółowo opisuje sposób pełnienia opieki nad dziećmi przez nauczycieli w układzie tygodniowym, ze szczególnym podziałem sprawowania opieki w godzinach od 700 do 800 i od 1300 do 1600, czyli podczas pracy w tzw. grupach łączonych.
    13. W sytuacjach zmiany stałego planu dnia (typu wycieczki, wyjścia, spacery), opiekę nad grupami mają nauczycielki zgodnie z zatwierdzoną przez dyrektora kartą wycieczki.
    14. W trakcie zajęć dodatkowych bezpośrednią opiekę ma nauczyciel prowadzący te zajęcia; dzieci uczęszczające na te zajęcia mają odnotowywaną obecność na tych zajęciach.
    15. W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
    16. Dla dzieci w przedszkolu mogą być organizowane zajęcia poza terenem przedszkola, z uwzględnieniem regulaminu spacerów  i wycieczek.
    17. Udział dzieci w zajęciach poza terenem przedszkola wymaga pisemnej zgody rodziców.
  • 8
  1. Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo i stałą opiekę w trakcie zajęć prowadzonych na terenie placówki i poza nią poprzez:
  • realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w niniejszym statucie;
  • przestrzeganie liczebności dzieci w oddziale;
  • zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów w czasie imprez, spacerów i wycieczek poza terenem przedszkola;
  • współpracę z poradnią psychologiczno –pedagogiczną;
  • przeszkolenie pracowników w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej;
  • wyposażenie pomieszczeń przedszkolnych w apteczki zaopatrzone w środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję udzielania tej pomocy;
  • odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń, w których przebywają dzieci;
  • dostosowanie mebli i zabawek ogrodowych do wzrostu i potrzeb rozwojowych dzieci; instalowanie tylko urządzeń posiadających certyfikaty;
  • ogrodzenie terenu ogrodu;
  • zabezpieczenie przed swobodnym dostępem dzieci do pomieszczeń kuchennych i pomieszczeń gospodarczych;
  • zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień.
  1. W swoich działaniach przedszkole stosuje obowiązujące przepisy bhp i przeciwpożarowe, w szczególności poprzez:
  • dokonywanie kontroli obiektu przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu;
  • oznakowanie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
  • umieszczenie w widocznym miejscu planów ewakuacji przedszkola;
  • opracowanie procedur i przeprowadzanie ćwiczeń ewakuacyjnych;
  • umieszczenie w widocznym miejscu spisu telefonów alarmowych.

 

 

Rozdział 4

Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci

  • 9
  1. Dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice, opiekunowie prawni i  osoby upoważnione na piśmie przez rodziców.
  2. Osoby upoważnione muszą wylegitymować się podczas odbioru dziecka z przedszkola.
  3. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  4. Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli według nauczyciela osoba ta nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa.
  5. Rodzice wiedzą, w której sali zbierają się dzieci oraz z której sali (oddziału), należy odebrać dziecko.
  6. Dziecko musi być przyprowadzone do nauczyciela grupy i odebrane bezpośrednio od nauczyciela, który pełni opiekę nad dziećmi.
  7. Rodzice mają obowiązek wejść do sali lub do ogrodu przedszkolnego, aby odebrać dziecko. Nauczyciel musi wiedzieć i widzieć, kto przyprowadza i odbiera dziecko.
  8. Godziny przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola są zawarte w porozumieniu przedszkolnym.
  9. Rodzice muszą przestrzegać godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola wg godzin zawartych w porozumieniu.
  10. W przypadku odbioru dziecka podczas zajęć dodatkowych rodzic zobowiązany jest zgłosić ten fakt wychowawcy grupy lub nauczycielowi pełniącemu opiekę nad jego dzieckiem.
  11. W przypadku, gdy w przedszkolu są uroczystości, imprezy, a rodzice podejmują decyzję, aby odebrać dziecko z przedszkola po imprezie zgłaszają ten fakt wychowawcy grupy. Jeżeli są to osoby – goście, którzy mają odebrać dziecko z przedszkola to obowiązuje pisemne upoważnienie.
  12. Szczegółowe warunki przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola, z uwzględnieniem:
  • sytuacji, które uzasadniają odmowę wydania dziecka z przedszkola oraz trybu postepowania w przypadku odmowy;
  • zasad upoważniania osób do odbioru dziecka z przedszkola;
  • postępowania w sytuacji, gdy dziecko nie zostanie odebrane z przedszkola

określa obowiązująca w przedszkolu procedura przyprowadzania i odbierania dzieci.

 

 

DZIAŁ III

ORGANY PRZEDSZKOLA

Rozdział I

Organy przedszkola

  • 10
    1. Organami przedszkola są:
  • Dyrektor;
  • Rada Pedagogiczna;
  • Rada Rodziców.
  1. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.

 

Rozdział 2

Dyrektor

  • 11
  1. Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz.
  2. Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla:
  • kierownika jednostki organizacyjnej o charakterze prawnym zakładu administracyjnego, którym zarządza;
  • kierownika jednostki budżetowej, w której odpowiada za całość gospodarki finansowej w tym organizowanie zamówień publicznych;
  • organu administracji publicznej w sprawach wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń oraz innych oddziaływań administracyjno-prawnych na podstawie odrębnych przepisów;
  • dyrektora publicznego przedszkola prowadzonego przez Gminę Czernichów;
  • przewodniczącego rady pedagogicznej Przedszkola w Międzybrodziu Bialskim;
  • organu nadzoru pedagogicznego dla przedszkola w Międzybrodziu Bialskim;
  • administratora danych osobowych.
  1. Kompetencje dyrektora przedszkola :
  • kieruje bieżącą działalnością placówki,
  • jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli  i pracowników obsługi,
  • sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli,
  • sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
  • przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
  • wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy,
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola,
  • zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole,
  • organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
  • odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
  • stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy i stowarzyszeń oraz innych organizacji których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola
  1. Zadania dyrektora przedszkola:
  • opracowanie na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego, który przedstawia radzie pedagogicznej w terminie do 15 września roku szkolnego, którego on dotyczy,
  • prowadzenie obserwacji zajęć organizowanych przez nauczycieli przedszkola,
  • gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
  • sprawowanie nadzoru nad przebiegiem awansu zawodowego nauczycieli, nadawanie stopnia nauczyciela kontraktowego,
  • przedstawienie radzie pedagogicznej ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola,
  • co najmniej raz w roku dokonywanie kontroli mających na celu zapewnienie bezpiecznych warunków korzystania z obiektów należących do przedszkola, a także bezpiecznych i higienicznych warunków oraz określenie kierunków ich poprawy,
  • ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców,
  • przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
  • dopuszczanie do użytku programów nauczania,
  • organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
  • współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
  • kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  • przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom.
  1. Dyrektor wykonuje inne działania wynikające z przepisów szczegółowych:
  • wykonuje uchwały Rady Gminy Czernichów w zakresie działalności przedszkola,
  • współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom,
  • organizuje proces rekrutacji do przedszkola w oparciu o odrębne przepisy.
  1. Dyrektor dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy przedszkola i realizacji przypisanych mu zadań.
  2. Dyrektor przyjmuje skargi i wnioski dotyczące organizacji pracy przedszkola, przekazane na piśmie lub złożone ustnie do protokołu.
  3. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel przedszkola, wyznaczony przez organ prowadzący.

 

Rozdział 3

Rada Pedagogiczna

  • 12
  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących wychowania, kształcenia i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą dyrektor przedszkola oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
  4. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady.
  5. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu pierwszego półrocza, po zakończeniu rocznych zajęć i w miarę potrzeb oraz na wniosek przewodniczącego lub 1/3 członków rady pedagogicznej, organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego. Zebrania są protokołowane.
  6. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność opiekuńczo-wychowawcza.
  7. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na tym zebraniu, które mogą naruszyć dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników.
  8. Rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/2 liczby jej członków.
  9. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i powiadamia o tym organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
  10. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
  • zatwierdzenie planów pracy przedszkola i organizacji pracy przedszkola,
  • podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów w przedszkolu,
  • ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
  • uchwalenie statutu przedszkola,
  • podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków,
  • ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
  • organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład dnia;
  • projekt planu finansowego przedszkola;
  • wnioski dyrektora przedszkola o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  • propozycje dyrektora przedszkola w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
  1. Rada pedagogiczna w ramach swoich kompetencji podejmuje następujące działania:
  • przygotowuje projekt statutu i  zmian do statutu;
  • uchwala regulamin swojego działania, który musi być zgodny ze statutem przedszkola;
  • może występować z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora przedszkola lub z innych funkcji kierowniczych w przedszkolu;
  • uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
  • wybiera swoich dwóch przedstawicieli do udziału w konkursie na stanowisko dyrektora przedszkola;
  • wybiera przedstawiciela do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy; zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli.
  1. Członkowie rady pedagogicznej są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
  2. W związku z niepowołaniem w przedszkolu rady przedszkola, jej kompetencje przejmuje rada pedagogiczna.
  3. Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i ustawy o ochronie informacji niejawnych.

Rozdział 4

Rada Rodziców

  • 13
  1. Rada rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz przedszkola, wspierającym jego działalność statutową, stanowiącym reprezentację rodziców wszystkich wychowanków. Decyzje rady rodziców są jawne.
  2. W skład rady rodziców wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  3. W wyborach, o których mowa w ust. 2 jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic.
  4. Rada rodziców uchwala regulamin swojego działania, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola i określa w szczególności:
  • tryb wyborów do rady, o którym mowa w ust. 2;
  • wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
  • zasady wydatkowania funduszy rady.
  1. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
  • uchwalanie regulaminu działalności Rady Rodziców,
  • opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola,
  • program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola.
  1. Rada rodziców współdziała z pozostałymi organami przedszkola.
  2. Rada Rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek i ustalać zasady i zakres współpracy.
  3. Rada rodziców może występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we  wszystkich sprawach przedszkola.
  4. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady ustalania, zbierania i wydatkowania tych funduszy określa regulamin rady rodziców.
  5. Rada Rodziców wybiera dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.

Rozdział 5

Zasady współdziałania organów przedszkola

oraz  sposób rozwiązywania sporów pomiędzy nimi

  • 14
  1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, właściwego wykonywania kompetencji określonych w statucie oraz zapewnienia bieżącej wymiany informacji pomiędzy organami.
  2. Organy przedszkola zapewniają bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą poprzez:

1) organizowanie wspólnych posiedzeń,

2) wzajemne zapraszanie przedstawicieli poszczególnych organów na spotkania, w celu wymiany poglądów i informacji,

3) planowanie i podejmowanie wspólnych działań.

 

  1. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podnoszenie poziomu jakości pracy przedszkola.
  2. Organy przedszkola planują swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone do końca września i przekazane do wiadomości pozostałym organom.
  3. Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
  4. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji.
  5. Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzygane są wewnątrz przedszkola, z zachowaniem drogi służbowej i zasad ujętych w § 13 niniejszego statutu.
  • 15
  1. W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną, a Radą Rodziców:
  • prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do Dyrektora Przedszkola;
  • przed rozstrzygnięciem sporu Dyrektor jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk;
  • Dyrektor Przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek któregoś z organów – strony sporu;
  • O swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem Dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
  1. W przypadku sporu między organami przedszkola, w którym stroną jest dyrektor przedszkola, powoływany jest zespół mediacyjny. W skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, a dyrektor przedszkola wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole.
  2. Zespół mediacyjny w pierwszej kolejności prowadzi postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania sporu podejmuje decyzję w drodze głosowania.
  3. Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie zespołu mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne.
  4. Każdej ze stron przysługuje prawo wniesienia zażalenia do organu prowadzącego.

 

 

DZIAŁ IV

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

Rozdział 1

Organizacja pracy przedszkola

  • 16
  1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat.
  2. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu.
  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  4. Dziecko w wieku 6 lat jest zobowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
  5. Dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego w przedszkolu.
  6. Dziecko uzyskuje prawo, o którym mowa w ust. 7, z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 3 lata.
  • 17
  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców.
  2. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący. W okresie przerwy dzieci mają zorganizowany pobyt w dyżurującym przedszkolu.
  3. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni
    w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 700 do 1600, z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy.
  4. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez pięć godzin dziennie, tj. w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  5. W Przedszkolu w Międzybrodziu Bialskim  godziny bezpłatne realizowane są zgodnie z ustaleniami organu prowadzącego od godz. 800 do 1300

 

  • 18
  1. Organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola w terminie do dnia 21 kwietnia danego roku.
  2. Arkusz organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący do dnia 29 maja danego roku, po uzyskaniu opinii  organu nadzoru pedagogicznego i zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, zrzeszających nauczycieli.
  3. W arkuszu organizacji określa się w szczególności:
  • liczbę oddziałów;
  • liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach;
  • tygodniowy wymiar zajęć religii, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego;
  • czas pracy przedszkola oraz poszczególnych oddziałów;
  • liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
  • liczbę nauczycieli wraz z informacją o ich kwalifikacjach;
  • liczbę pracowników administracji i obsługi oraz etatów przeliczeniowych;
  • ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych lub godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym liczbę godzin zajęć realizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień. Ze względów organizacyjnych dopuszcza się łączenie w oddziale dzieci 3-4 letnich oraz 4-5 letnich czy 5-6 letnich.
  2. Liczba dzieci w oddziale przedszkolnym wynosi nie więcej niż 25.
  3. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola i rada pedagogiczna, mogą ustalić wewnętrznie inną organizację pracy oddziałów, łącząc je z zachowaniem liczebności w grupie, czyli nie więcej niż 25, a nauczycieli kierując do wykonywania zadań dodatkowych w placówce w czasie przeznaczonym na pracę wychowawczo-dydaktyczną pod warunkiem zachowania zasad bezpieczeństwa dzieci.
  4. Przedszkole nie będzie otwierane, gdy liczba dzieci, których rodzice zadeklarowali obecność w okresie tzw. długiego weekendu, jest mniejsza niż 5 osób.
  5. Godziny zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwają 60 minut.
  6. Czas prowadzonych zajęć – w szczególności nauki religii i zajęć rewalidacyjnych, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
  • z dziećmi w wieku 3-4 lata – około 15 minut;
  • z dziećmi w wieku 5-6 lata – około 30 minut.
  1. Jedną grupą wychowanków opiekuje się, w zależności od godzin pracy oddziału, jeden lub dwóch  nauczycieli wg harmonogramu opracowanego przez dyrektora przedszkola.
  2. W grupach dzieci młodszych dodatkową opiekę sprawuje woźna oddziałowa lub pomoc nauczyciela.
  3. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
  4. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  5. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,                z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Rozkład dnia  umieszcza się w dzienniku zajęć danej grupy i podaje do wiadomości rodziców.
  6. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora na wniosek nauczycieli programami wychowania przedszkolnego.
  7. Przedszkole na wniosek rodziców organizuje naukę religii dla dzieci czteroletnich, pięcioletnich i sześcioletnich. Naukę religii włącza się do planu zajęć przedszkola. Dzieci nie korzystające z nauki religii mają zapewnioną opiekę nauczyciela.
  8. Do realizacji zadań statutowych przedszkole wykorzystuje:
  • sale do zajęć dla poszczególnych oddziałów,
  • łazienki dziecięce,
  • szatnie dziecięce,
  • pokój zajęć specjalistycznych
  • ogród przedszkolny.
  1. Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego, z niezbędnym wyposażeniem zapewniającym im bezpieczeństwo i rekreację. Zasady pobytu dzieci w ogrodzie określa regulamin placu zabaw wprowadzony zarządzeniem dyrektora przedszkola.
  2. Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
  3. Przedszkole organizuje na terenie placówki koncerty muzyczne, inscenizacje teatralne, spotkania z twórcami kultury, nauki i sztuki.
  4. Formy edukacyjne opisane w ust 18 i 19 mogą być opłacane przez rodziców wychowanków.
  5. Przedszkole rozwija sprawność fizyczną wychowanków poprzez zapewnienie im udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach zarówno w budynku przedszkolnym, jak i na świeżym powietrzu.

 

Rozdział 2

Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

  • 19
  1. W celu wspierania potencjału rozwojowego dzieci i stwarzania im warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola i środowisku lokalnym, przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
  2. Za organizację i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiedzialny jest dyrektor przedszkola, który uwzględnia w działaniach opinie i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz obserwacje i diagnozy rozwoju dzieci sporządzone na terenie przedszkola.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z rodzicami z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi poradniami specjalistycznymi oraz placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli a także innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi
  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu jest nieodpłatne  i dobrowolne.
  5. Prowadzenie działalności diagnostycznej oraz objęcie dziecka terapią wymaga pisemnej zgody rodziców.
  6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także na rozpoznawaniu ich indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w przedszkolu.
  7. Nauczyciele i specjaliści, w toku bieżącej pracy rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci, określają ich mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia, a także trudności w funkcjonowaniu a następnie inicjują działania wspierające.
  8. Przedszkole organizuje i udziela rodzicom wychowanków i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
  9. Szczegółowe zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu określa procedura organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Rozdział 3

Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi

  • 19
  1. Przedszkole organizuje naukę i opiekę dla dzieci z niepełnosprawnością w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem przedszkolnym.
  2. Przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi wymagającymi stosowania specjalnych warunków rozwoju i nauki oraz metod pracy, jeżeli posiada warunki do realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniach i opiniach.
  3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  4. Dzieciom objętym kształceniem specjalnym przedszkole zapewnia:
  • realizację indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego uwzględniającego zalecenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
  • dostosowanie przestrzeni przedszkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych w miarę posiadanych możliwości,
  • zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby
    rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia
  1. Przedszkole w organizowaniu i realizowaniu opieki i wychowania dzieci niepełnosprawnych współdziała z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną i innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i rodziny.
  2. Dyrektor Przedszkola odpowiada za organizowanie i zapewnienie warunków edukacji dzieci niepełnosprawnych odpowiednio do zaleceń zamieszczonych w opinii lub orzeczeniu, z uwzględnieniem wymagań określonych odrębnymi przepisami prawa, w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
  3. Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki dzieci z niepełnosprawnością,
    określają odrębne przepisy.

 

Rozdział 4

Wysokość opłat za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia

  • 20
    1. Wysokość i zasady wnoszenia opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę ustala się zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady Gminy Czernichów w sprawie określenia czasu bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola, dla których organem prowadzącym jest Gmina Czernichów.
    2. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 1 wynosi 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę zajęć pobytu dziecka w przedszkolu.
    3. Nie pobiera się opłaty lub obniża się jej wysokość , o której mowa w ust. 2 na podstawie obowiązującej uchwały Rady Gminy Czernichów.
    4. Rodzice, opiekunowie prawni ubiegający się o skorzystanie z ulg i zwolnień określonych w ust 3 zobowiązani są złożyć wniosek i stosowne oświadczenie zawierające niezbędne dane do ustalenia uprawnienia do tego zwolnienia, do dyrektora przedszkola.
    5. Szczegółowe zasady związane z wnoszeniem opłat za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę reguluje porozumienie przedszkolne zawierane między przedszkolem, reprezentowanym przez dyrektora przedszkola, a rodzicami – prawnymi opiekunami dziecka.
    6. Przedszkole nie może pobierać opłat innych niż opłaty ustalone zgodnie z ust 2.
  • 21
  1. Przedszkole zapewnia wyżywienie dla dzieci i  pracowników przedszkola.
  2. Posiłki dla dzieci w przedszkolu organizuje kuchnia szkolna , zgodnie z regulaminem stołówki szkolnej.
  3. Kuchnia szkolna nie przygotowuje posiłków dla dzieci z dietami żywieniowymi wynikającymi z alergii. Na wniosek rodziców poparty zaleceniem lekarza za zgodą dyrektora, w miarę możliwości organizacyjnych na terenie przedszkola podawane mogą być posiłki przygotowywane przez rodziców w domu. Przedszkole nie bierze odpowiedzialności za jakość dostarczonych posiłków oraz skutki żywienia produktami i daniami dostarczonymi przez rodziców.
  4. Wydawanie posiłków dla dzieci, zgodnie z procedurą, odbywa się zarówno w stołówce szkolnej jak  i na terenie przedszkola.
  5. Korzystanie z wyżywienia jest odpłatne.
  6. Dzienną wysokość opłaty za korzystanie z posiłków w przedszkolu, ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z intendentem stołówki szkolnej oraz wprowadza poprzez stosowne zarządzenie.
  7. Do wyliczenia odpłatności za wyżywienie dzieci i nauczycieli przedszkola nie dolicza się podatku VAT.
  8. Do wyliczenia odpłatności za wyżywienie pracowników samorządowych dolicza się podatek VAT w stawce 8%.
  9. Opłatę za korzystanie z posiłków przez dziecko w przedszkolu, rodzice (opiekunowie prawni) i pracownicy wnoszą w okresach miesięcznych, z góry do 15-tego każdego miesiąca, na podstawie kwitariusza przychodowo – ewidencyjnego.
  10. Szczegółowe zasady organizacji żywienia na terenie przedszkola, wnoszenia odpłatności za żywienie oraz zwroty w przypadku nieobecności dziecka i pracownika w przedszkolu zawarte są w Regulaminie korzystania z żywienia w przedszkolu.

 

 

DZIAŁ V

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

Rozdział 1

Nauczyciele

  • 22
  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli posiadających przygotowanie pedagogiczne i odpowiednie kwalifikacje do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
  2. Nauczyciel prowadzi pracę opiekuńczo – wychowawczą i dydaktyczną zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami wychowania przedszkolnego, oraz odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci.
  3. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
  4. Nauczyciele obowiązani są :
  • rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym im stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola: wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
  • wspierać każdego wychowanka w jego rozwoju,
  • dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego,
  • dbać o kształtowanie u wychowanków postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów,
  • kształcić i wychowywać dzieci w umiłowaniu ojczyzny, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka.
  1. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
  • planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
  • wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
  • prowadzenie obserwacji pedagogicznych, dokumentowanych w ustalony sposób, zakończonych analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, opracowanie „Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej” dla rodziców,
  • prawidłowa organizacja procesu edukacyjnego, stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
  • opracowanie lub wybór i przedstawienie programu wychowania przedszkolnego dyrektorowi przedszkola,
  • zapewnienie bezpieczeństwa dzieci podczas pobytu w przedszkolu i w czasie wycieczek oraz spacerów,
  • współpraca ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, zdrowotną i inną
  • planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych oraz aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego
  • dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troskę o estetykę pomieszczeń,
  • rzetelne przygotowywanie się do pracy z dziećmi;
  • eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci poprzez prowadzenie zajęć indywidualnych i dydaktyczno-wyrównawczych,
  • prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i uzyskiwania informacji dotyczących rozwoju dziecka;
  • organizowanie i prowadzenie zebrań z rodzicami oraz indywidualnych kontaktów;
  • przestrzeganie tajemnicy służbowej i dyscypliny pracy;
  • przestrzeganie zasad współżycia społecznego i dbanie o właściwe relacje pracownicze;
  • wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących powierzonego oddziału, zgodnie z zarządzeniami i poleceniami dyrektora przedszkola oraz uchwałami rady pedagogicznej;
  • udział w pracach zespołów zadaniowych powoływanych w celu badania i ewaluacji jakości pracy przedszkola;
  • realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
  • czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
  • inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym oraz rekreacyjno-sportowych,
  • realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
  • 23
  1. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu :
  • poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
  • ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
  • włączenia ich w działalność przedszkola.
  1. Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa wychowanków.
  2. Nauczyciel powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu na terenie placówki, zawiadomić pracownika obsługi przedszkola o fakcie przebywania osób postronnych.
  3. Nauczyciel powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków
  • 24
  1. Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych jego opiece dzieci  w godzinach pracy przedszkola. Nauczyciel jest zobowiązany:
  • przestrzegać i stosować przepisy i zarządzenia z zakresu bhp i p. poż., odbywać wymagane szkolenia;
  • sprawdzać warunki prowadzenia zajęć z dziećmi w danym miejscu (sala, ogród, plac zabaw) przed rozpoczęciem tych zajęć; jeżeli warunki bezpieczeństwa nie są spełnione, nauczyciel ma obowiązek zawiadomić o tym dyrektora przedszkola; do czasu usunięcia zagrożenia nauczyciel ma prawo odmówić prowadzenia zajęć w danym miejscu;
  • niezwłocznie przerwać zajęcia i wyprowadzić dzieci z zagrożonego miejsca, jeżeli zagrożenie powstanie lub ujawni się w trakcie zajęć;
  • przestrzegać ustalonych godzin rozpoczynania i kończenia zajęć;
  • być nieustannie obecny przy dzieciach, nie opuszczać miejsca pracy do momentu przekazania grupy drugiemu nauczycielowi
  • kontrolować właściwą postawę dzieci w czasie zajęć i korygować zauważone błędy;
  • dbać o czystość, ład i porządek w czasie trwania zajęć i po ich zakończeniu, usuwać z sali uszkodzone zabawki i pomoce dydaktyczne, które mogłyby zagrażać zdrowiu dzieci;
  • udzielić dziecku pierwszej pomocy w przypadku urazu lub wystąpienia choroby;
  • niezwłocznie zawiadomić rodziców i dyrektora przedszkola w przypadku zauważenia niepokojących objawów chorobowych;
  • zgłaszać dyrektorowi przedszkola wszystkie wyjścia z dziećmi poza teren przedszkola;
  • przestrzegać procedur obowiązujących w przedszkolu, a zwłaszcza procedury odbierania dzieci z przedszkola, postępowania w sytuacjach kryzysowych;
  1. Za organizację i zdrowie dzieci uczestniczących w zajęciach dodatkowych odpowiadają osoby prowadzące te zajęcia.
  • 25
  1. Nauczyciel w swojej pracy ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej, opiekuna stażu, doradcy metodycznego, a także wyspecjalizowanych w tym zakresie instytucji oświatowych i naukowych.
  2. Zasady etyki zawodowej, stosunek pracy, zasady wynagradzania oraz szczególne prawa  i obowiązki nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
  3. Nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych           w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks Karny. Dyrektor przedszkola i organ prowadzący przedszkole są zobowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone
  • 25
  1. W przedszkolu zatrudniony jest logopeda.
  2. Logopeda otacza opieką dzieci, u których stwierdzono wady wymowy, a  rodzice wyrazili pisemną zgodę na udział w zajęciach.
  3. Do zadań logopedy należy:
  • obserwacja dzieci na tle grupy oraz prowadzenie badań wstępnych w celu ustalenia poziomu rozwoju mowy dzieci, tzw.  badanie przesiewowe
  • prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej w zależności od rozpoznanych potrzeb;
  • utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami dziecka wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu rodzicom,
  • współpraca z nauczycielami i udzielanie instruktażu dotyczącego prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych z dziećmi wymagającymi pomocy logopedycznej;
  • kierowanie dzieci na badania specjalistyczne uzupełniające diagnozę;
  • prowadzenie, zgodnie z przyjętym planem, ćwiczeń logopedycznych w grupach przedszkolnych;
  • organizowanie działań wspierających rodziców i nauczycieli poprzez prowadzenie pogadanek, prelekcji, zajęć i rad szkoleniowych;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka,
  • prowadzenie dokumentacji zgodnie z przepisami

 

Rozdział 2

Pracownicy obsługi

  • 26
  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy samorządowi na stanowiskach pomocniczo-obsługowych.
  2. Podstawowym zadaniem pracowników samorządowych jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania przedszkola jako instytucji publicznej oraz utrzymanie obiektu i jego otoczenia w czystości i porządku.
  3. Szczegółowe zadania i obowiązki dla poszczególnych pracowników samorządowych określają ustalone przez dyrektora zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności wynikające z niniejszego statutu, regulaminu pracy, przydziałów czynności oraz innych wewnętrznych regulaminów i zarządzeń dyrektora przedszkola
  4. Dyrektor zobowiązany jest do zapoznania każdego pracownika samorządowego ze szczegółowym zakresem obowiązków i ryzykiem zawodowym, co pracownicy poświadczają własnoręcznym podpisem.
  5. Pracownicy obsługi są pracownikami samorządowymi i podlegają regulacjom ustawy o pracownikach samorządowych.
  6. Do podstawowych obowiązków pracownika samorządowego należy w szczególności:
  • przestrzeganie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej i innych przepisów prawa;
  • dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
  • wykonywanie zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie;
  • zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim;
  • stałe podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
  • jednakowe traktowanie wszystkich dzieci i rodziców niezależnie od ich pochodzenia, stanu majątkowego, wyznania, statusu ekonomicznego itp.;
  • przestrzeganie praw dziecka określonych w niniejszym statucie;
  • zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z rodzicami, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami.
  1. Pracownik zatrudniony w przedszkolu zobowiązany jest do przestrzegania zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku.
  2. Stosunek pracy pracowników samorządowych regulują przepisy ustawy – Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
  • 27

Do podstawowych zadań woźnej  i pomocy nauczyciela należy:

  • W ramach codziennych obowiązków należy utrzymanie we wzorowej czystości sal i pomieszczeń przydzielonych do sprzątania.
  • Mycie , odkurzanie , ścieranie kurzy
  • mycie okien
  • pranie firan i ręczników
  • czyszczenie dywanów
  • mycie zabawek
  1. Pomoc dzieciom
  • pomoc dzieciom w rozbieraniu się i ubieraniu przed ćwiczeniami gimnastycznymi, oraz wyjściem na dwór,
  • opieka w czasie spacerów i wycieczek
  • udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,
  • mycie i przebieranie dzieci w przypadku zmoczenia lub zabrudzenia,
  • pomoc przy dzieciach w sytuacjach tego wymagających.
  1. Organizacja posiłków:
  • zakładanie białego fartucha ochronnego podczas podawania posiłków,
  • rozdawanie właściwych porcji dzieciom według ilości podanej do kuchni,
  • estetyczne podawanie posiłków (uwzględnienie noży, widelców),
  • przestrzeganie obowiązków wydania ciepłych posiłków,
  • podawanie dzieciom napojów w ciągu dnia (zmywanie kubeczków po użyciu),
  • pomoc przy karmieniu dzieci słabo jedzących
  1. Gospodarka materiałowa:
  • kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania,
  • umiejętne posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym,
  • zabezpieczanie przed kradzieżą rzeczy i przedmiotów znajdujących się w przedszkolu,
  • dbałość o powierzony sprzęt, rośliny,
  • odpowiedzialność materialna za przydzielone naczynia stołowe, sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania.
  1. Pomocy nauczyciela oraz woźnej nie wolno udzielać rodzicom informacji na temat dzieci – jest to zadanie nauczycieli i specjalistów
  • 28
  1. Do podstawowych zadań i obowiązków konserwatora należy w szczególności:
  • systematyczne lokalizowanie usterek występujących w przedszkolu poprzez częste dokonywanie przeglądów pomieszczeń;
  • kontrolowanie, obsługiwanie i konserwacja wszystkich urządzeń technicznych, wodno- kanalizacyjnych i grzewczych,
  • systematyczne usuwanie usterek oraz wykonywanie bieżących remontów zgłaszanych ustnie lub zapisywanych w zeszycie usterek;
  • wykonywanie prac remontowo – budowlanych niewymagających specjalistycznego sprzętu, przygotowania, zlecanych przez dyrektora;
  • dbanie o powierzony sprzęt, oraz bezpieczeństwo mienia przedszkolnego
  • dbanie o wyznaczony teren wokół przedszkola w zakresie czynności związanych z określoną porą roku ( koszenie trawników, grabienie liści i odśnieżanie chodników i dróg dojazdowych). Utrzymywanie otoczenia przedszkola w porządku i czystości
  • dbanie o czystość i ład w piwnicy,
  • udział w szkoleniach bhp i ppoż.;
  • przestrzeganie dyscypliny pracy, Regulaminu Pracy i wszelkich regulaminów bhp i ppoż.
  • wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających                   z organizacji pracy w przedszkolu
  • sygnalizowanie wszelkich uszkodzeń sprzętu i narzędzi,.
  • 29
  1. Wszystkich pracowników obowiązuje przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów ppoż., a w szczególności:
  • wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo dzieci,
  • udzielanie pomocy na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
  • informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
  • odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, przeprowadzania remontów i napraw oszczędne gospodarowanie nimi,
  • zwracanie uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócenie się o podanie celu pobytu na terenie przedszkola oraz zawiadomienie dyrektora o fakcie przebywania osób postronnych.

DZIAŁ V

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

Rozdział 1

Przyjmowanie do przedszkola

  • 30
  1. Dzieci przyjmowane są do przedszkola, po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego zgodnie z zasadą powszechnej dostępności.
  2. Postępowanie rekrutacyjne dotyczy wyłącznie wolnych miejsc.
  3. Zgłoszenia dziecka do Przedszkola mogą dokonać rodzice bądź prawni opiekunowie dziecka – kandydata.
  4. Rekrutacja dzieci do Przedszkola odbywa się na podstawie obowiązujących przepisów prawa, w tym ustawy Prawo oświatowe .
  5. Na podstawie przepisów wykonawczych do Prawa oświatowego, organ prowadzący określa terminy i zasady rekrutacji ujednolicone dla wszystkich przedszkoli na terenie Gminy Czernichów.
  6. Szczegółowe zasady rekrutacji, w tym kryteria i harmonogram rekrutacji do przedszkola na dany rok szkolny, ogłaszane są na stronie internetowej Przedszkola oraz na tablicy informacyjnej w siedzibie Przedszkola.
  7. W celu przeprowadzenia całego procesu rekrutacji do przedszkola, na dany rok szkolny, dyrektor jednostki powołuje poprzez wydanie zarządzenia Komisję Rekrutacyjną, która rozstrzyga o przyjęciu dzieci, w oparciu o ustalone kryteria i realizuje inne obowiązki wynikające z przepisów prawa.
  8. W skład komisji rekrutacyjnej wchodzi co najmniej 3 nauczycieli zatrudnionych  w przedszkolu.
  9. Komisja Rekrutacyjna pracuje z uwzględnieniem przepisów zawartych w ustawie – Prawo oświatowe oraz przepisów wykonawczych do ustawy.
  10. Do zadań komisji należy m.in.
  • ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,
  • sporządzenie protokołów postępowania rekrutacyjnego,
  • czuwanie nad prawidłowością przebiegu procesu rekrutacji do przedszkola oraz rozstrzyganie wszelkich sporów związanych z przyjęciem do przedszkola.
  1. Szczegółowe zasady postepowania rekrutacyjnego wraz z procedurą odwoławczą określa opracowana „Procedura postępowania rekrutacyjnego w Przedszkolu                          w Międzybrodziu Bialskim”.

Rozdział 2

Prawa i obowiązki przedszkolaka.

  • 31

 

  1. Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
  • szacunku i indywidualnego tempa rozwoju,
  • poszanowania jego godności i wartości,
  • swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • podejmowania decyzji i ponoszenia ich konsekwencje,
  • uczestniczenia we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole,
  • przebywania w warunkach zapewniających bezpieczeństwo,
  • zdobywania wiedzy i umiejętności, badania i eksperymentowania,
  • popełniania błędów i zmieniania zdania,
  • odnoszenia sukcesów,
  • do swojej prywatności, samotności i niezależności,
  • do nienaruszalności cielesnej,
  • do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje,
  • zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione,
  • do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego,
  • znajomości swoich praw i możliwości korzystania z nich,
  • spokoju i samotności, gdy tego chce,
  • ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej i pomocy przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,
  • wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
  • wspólnoty i solidarności w grupie,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
  • pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,

 

  • właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo- dydaktycznego zgodnego z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego jego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym;
  • korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;
    1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
  • postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
  • przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
  • stosować normy i formy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych,
  • słuchać i respektować polecenia nauczyciela;
  • szanować kolegów i wytwory ich pracy, nie przeszkadzać innym w zabawie,
  • szanować sprzęty i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
  • dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
  • sprzątać zabawki po skończonej zabawie
  • sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne.
  • informować nauczyciela o zagrożeniach i własnych sytuacjach trudnych.
  • nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;
  • wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków

Rozdział 3

Nagrody i kary

  • 31.
  1. Dziecko za dobre zachowanie i postępy w nauce może być w przedszkolu nagrodzone:
  • ustną pochwałą nauczyciela;
  • pochwałą do rodziców;
  • pochwałą dyrektora przedszkola.
  1. Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących w przedszkolu zasad:
  • ustną uwagą nauczyciela;
  • odsunięciem od zabawy na krótki czas;
  • odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
  • czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
  1. W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych
  2. Wychowankowie przejawiający zachowania agresywne zagrażające zdrowiu innych dzieci poddawani są wnikliwej obserwacji przez nauczycieli i psychologa, którzy podejmują decyzję o:
  • powiadomieniu dyrektora przedszkola;
  • powiadomieniu rodziców dziecka;
  • spotkaniu nauczycieli i psychologa z rodzicami w obecności dyrektora przedszkola w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych;
  • skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno –pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii;
  • innych działaniach podjętych w porozumieniu z rodzicami.

 

Rozdział 4

Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do  przedszkola

  • 31
  1. Dyrektor przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w przypadku:
  • zalegania przez rodziców z odpłatnością za przedszkole przez dwa kolejne miesiące należnych opłat,
  • nieobecności dziecka w przedszkolu trwającej powyżej jednego miesiąca bez powiadomienia przedszkola,
  • zachowań dziecka, które zagrażają bezpieczeństwu swojemu i innych wychowanków;
  • nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
  1. Dyrektor przedszkola po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności, o których mowa w ust.1 zwołuje posiedzenie rady pedagogicznej.
  2. Rada pedagogiczna zostaje zapoznana przez nauczyciela lub dyrektora przedszkola z podjętymi działaniami w celu ustania przyczyn, o których mowa w ust. 1.
  3. Rada pedagogiczna po wnikliwym wysłuchaniu informacji może podjąć  uchwałę w danej sprawie, zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej.
  4. Rada pedagogiczna powierza wykonanie uchwały dyrektorowi przedszkola.
  5. Dyrektor przedszkola wykonuje uchwałę rady pedagogicznej przez wydanie decyzji administracyjnej, którą doręcza rodzicom osobiście lub listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
  6. Rodzicom przysługuje odwołanie od decyzji dyrektora przedszkola do Kuratora Oświaty w ciągu 14 dni od jej otrzymania.

W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola, chyba, że decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Rygor natychmiastowej wykonalności obowiązuje w sytuacjach wynikających z art. 108 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

Rozdział 5

Ubezpieczenie dzieci

  • 32
  1. Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
  2. Rodzice nie mają obowiązku ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie dzieci jest dobrowolne.
  3. Rodzice podejmują decyzję o wyborze firmy ubezpieczeniowej.
  4. Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają rodzice, opiekunowie prawni na początku każdego roku szkolnego.
  5. Rodzice, którzy chcą skorzystać z ubezpieczenia, wyrażają pisemną zgodę na przystąpienie do ubezpieczenia od NNW i potwierdzają otrzymanie ogólnych warunków ubezpieczenia NNW na piśmie.

DZIAŁ VI

RODZICE

 

Rozdział 1

Prawa i Obowiązki rodziców

  • 34
  1. Do podstawowych obowiązków rodziców wychowanka przedszkola należy:
  • przestrzeganie niniejszego statutu i innych wewnętrznych uregulowań przedszkola
  • współpraca z nauczycielami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola na dziecko, oraz określenia drogi jego indywidualnego rozwoju,
  • przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
  • respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
  • terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
  • przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
  • rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, a zwłaszcza niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, wszawicy i innych chorobach wieku dziecięcego,
  • dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie, pozwalającego na pobyt dziecka w przedszkolu;
  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo
  • przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi dzieciom bezpieczeństwo oraz godzinami przyprowadzania i odbioru dziecka ustalonymi   w porozumieniu przedszkolnym,
  • punktualne przyprowadzanie dziecka do przedszkola, umożliwiające mu udział                w organizowanych zajęciach oraz zapewnienie mu bezpieczeństwa i realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
  • kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
  • uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
  • bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
  • śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń.
  1. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego są obowiązani do:
  • dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola,
  • zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
  1. Rodzice mają prawo do:
  • uzyskiwania i wymiany informacji na temat możliwości rozwojowych dziecka, jego postępów, stanie gotowości szkolnej, problemów i zachowania oraz na temat pracy przedszkola,
  • uzgadniania z nauczycielami i specjalistami kierunków i zakresu zadań związanych z rozwojem dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami, porad i wskazówek  w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych i sposobów udzielania pomocy
  • wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
  • wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu  i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – radę rodziców,
  • zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz zadaniami wynikającymi z rocznego planu pracy przedszkola i z planów miesięcznych w danym oddziale
  • zapoznania się ze statutem przedszkola oraz regulaminem rady rodziców;
  • wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
  • otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z potrzebami

Rozdział 2

Współpraca przedszkola z rodzicami

  • 36.
  1. Przedszkole współpracuje regularnie z rodzicami wychowanków w celu wspólnego uzgadniania kierunku i zakresu działań wychowawczych.
  2. Częstotliwość wzajemnych spotkań rodziców i nauczycieli poświęconych wymianie informacji i dyskusji na tematy wychowawcze zależy od nauczyciela prowadzącego oddział i rodziców.
  3. Formy współpracy przedszkola z rodzicami
  • zebrania ogólne,
  • zebrania grupowe,
  • konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami i specjalistami, w miarę potrzeb
  • zajęcia otwarte, warsztaty
  • wymiana informacji drogą elektroniczną, telefoniczną,
  • imprezy i uroczystości , wycieczki , imprezy plenerowe z udziałem rodziców,
  • kącik dla rodziców, tablice informacyjne , wystawy prac dzieci,
  • spotkania i zebrania rady rodziców.
  1. Po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny, przedszkole organizuje różne formy spotkań adaptacyjnych dla dzieci i rodziców.
  2. W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w przedszkolu, odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzic dziecka przekazuje dyrektorowi przedszkola uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie i rozwoju psychofizycznym dziecka.
  3. Z tytułu udostępnienia rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania i opieki, dotyczących ich dziecka, przedszkole nie pobiera żadnych opłat, bez względu na postać i formę przekazanych informacji.

DZIAŁ VII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  • 55
  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.
  2. Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą zostać wprowadzone na podstawie uchwał rady pedagogicznej.
  3. Dla zapewnienia znajomości statutu zostanie on udostępniony wszystkim zainteresowanym poprzez:
  • umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej przedszkola;
  • udostępnianie zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.

 

  • 40.
  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z aktualną instrukcją kancelaryjną i odrębnymi przepisami.
  2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

 

  • 41

Traci moc statut uchwalony przez radę pedagogiczną dnia 18 kwietnia 2016 r.

  • 42

Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 1 grudzień 2017.